Steppen in tien stappen

2006
11.03

In dit artikel wordt in tien stappen verteld waar je aan moet denken als je voor het eerste gaat steppen. 1 schoenen, 2 techniek, 3 ontspannen, 4 wisselen, 5 afzetten, 6 verkeersdempels, 7 remmen, 8 afdaling, 9 zichtbaarheid, 10 helm.

  1. Zorg voor schoenen met een goed profiel, waarmee je goed kunt afzetten. 
  2. Begin met één voet op de treeplank en één voet naast de step. Buig licht door de knie van het been dat op de step staat en waarop je steunt. Zet met het andere been af. Zwaai daarna het afzetbeen weer naar voren voor een nieuwe afzet. 
  3. Step rustig en probeer niet te krampachtig af te zetten. Zorg dat je niet te veel op je handen leunt, dat gaat zeer doen in je polsen. Ontspan je lichaam en ga mee in de beweging. 
  4. Wissel je linker- en rechterbeen bij het steppen regelmatig af om te voorkomen dat het been waarop je staat verzuurt. Bij de ‘beenwissel’ verschuif je eerst de voet die op de plank staat iets, zodat je andere voet er tijdelijk bij past. Dat wisselen zal steeds soepeler gaan. 
  5. Per been maak je meestal vijf tot vijftien afzetten. Bij wind tegen of heuvel op zet je vaker af en wissel je iets sneller. Bij wind mee maak je een langere slag. 
  6. Let op bij verkeersdrempels en ander oneffenheden op de weg. Ten opzichte van een fiets, raakt je frame veel eerder het wegdek. Om te voorkomen dat je met de onderkant van je step het wegdek raakt, moet je je step iets optillen als je over een drempel gaat. Met een beetje oefening kan je bij niet al te hoge, obstakels dat doen zonder vaart te minderen. 
  7. Als je wilt remmen, spring dan niet van je step af voordat stil staat! Andersom geld hetzelfde: Als je van je step wilt afspringen met snelheid, zorg dan dat je de remmen van de step niet gebruikt. Dit is om te voorkomen dat de step stilstaat, terwijl je zelf nog snelheid hebt. 
  8. De snelheid bij een afdaling kan ruim boven de 50 km/uur liggen, dus zorg dat de voor goed in de gaten houdt zodat je op tijd kan remmen. Wil je de afdaling zo snelmogelijk doen, zorg er dan voor dat je gestroomlijnd bent; neus bijna op het voorwiel, een been gestrekt achter je en je armen dicht bij elkaar. Denk hierbij wel aan je veiligheid, je bent zo wel erg kwetsbaar! 
  9. Zorg dat je goed zichtbaar bent. Zorg in het donker dat je verlichting op je step hebt. Reflecterende kleding maakt je ook zichtbaarder
  10. Draag een valhelm bij stepactiviteiten met verhoogde risico’s. Bij de meeste wedstrijden en sommige tourtochten zijn valhelmen verplicht. 

One Response to “Steppen in tien stappen”

  1. […] Steppen is heel makkelijk om te leren. Handen op het stuur, één voet op step, met de andere voet op de grond, afzetten en je gaat! Het is belangrijk om op je step te blijven staan als je remt. Dus er nooit afspringen als je remt! (zie ook steppen in tien stappen). […]

Your Reply


Poepe